איזה מחשב נלבש היום?

פורסם באתר דה מרקר ב-26.6.13

לפני כ-30 שנה יכולנו לספור על יד אחת את כמות המחשבים שהייתה בעולם. הם היו בגודל של חדר אוכל, עם קופסאות ענק, עשרות נורות וכרטיסים, בלי מסך וללא מקלדת. תעשייה שלמה התפתחה סביב אותו מחשב. תעשייה שתוצריה שינו את פני האנושות בכל אספקט בחיינו. בכל הקשור לצורתו הפיסית של המחשב נעשתה כברת דרך משמעותית, שהצליחה לכווץ את המחשב הענק לכדי מחשב ביתי, דסק טופ על צורותיו השונות, למחשב לאפ טופ, לטאבלט ולסמארטפון. המחשב משנה את צורתו הקלאסית עליה גדלנו, המסך הפך קטן יותר, המקלדת נעלמה לטובת מסך הטאץ'. הכל יותר מעוצב, פשוט ונוח לשימוש.                   

אז מה השלב הבא? נראה שהמגמה בעולם תוכן זה ממשיכה את העיקרון של שבירת צורתו הקלאסית של מחשב כפי שאנו מכירים לכיוון של מה שמכונה "מחשוב לביש". הייתי רוצה לנסות ולהבין כיצד מגמה זאת של חדשנות, מיחשוב לביש, יכול להשפיע על עולם השיווק ואילו התאמות או מחקר ופיתוח יש לעשות כבר מעכשיו על מנת להערך לשינויים שמחשוב לביש יביא לחיינו.

 אופנה 

 ביטוי ראשוני של המגמה הוא שעון יד אופנתי מאוד המסונכרן לסמארטפון יכול לספק תצוגה של נתונים הכרחיים לשעון היד, חלקם מגיע עם קיט של "סקינים" שונים לשינוי צבע עפ"י העדפה של הצרכן. שנת 2013 הייתה ברוכה בחברות שונות שפיתחו מוצרים כמו סוני וחברת Pebble ושמועות אומרות שגם Apple משקיעה מאמצים להשיק למוצר שכזה.

בעוד לא מעט שנים נתחיל להתייחס למחשב ולנגזרותיו השונות במושגים של אופנה, של צבעים של עיצוב, עיקר העניין השיווקי של המוצר מלבד הטכנולוגיה יהיה הפאן היצירתי של עיצובו והיכולת להתאימו כפריט לבוש לכל דבר: להתאים את המחשב לחולצה לנעליים וכו'. הקריטיריון החשוב יהפוך להיות מידת הטמעתו והתאמתו למראה היום יומי שלנו.  

 תקשורת שיווקית  

 גוגל  ירו את יריית הפתיחה בשבירה הקונספטואלית שלנו אך לא רק את צורתו הפיסית של המחשב אלא גם את השימושים והאפליקציות שניתן לבצע בו. גוגל הציגה בשנה האחרונה את מופת המחקר ופיתוח שלה  Google glass  משקפיים עם מסך המציג "מציאות רבודה" (שכבות של עצמים וירטואליים לתוך המציאות האמיתית).

איך זה ישפיע על עולם השיווק? דמיינו כי אתם מרכיבים את המשקפיים המיוחדות ומטיילים בשדרה החמישית בניו יורק. בזמן שווייז "מניח חצים וירטואליים" על הכביש או באוויר המראה לכם את כיוון ההליכה שלכם, אתם יכולים להסתכל סביב ולראות שלטים וירטואלים צפים מול עיניכם - אולי בעברית (חשבון הגוגל שלכם מכיר אתכם כבר היטב), שלט של חץ אדום מהבהב ומאותת לכם שיש כרגע מבצע באחת המסעדות שבדיוק חלפתם מולה, אבל רק לשעה הקרובה.

אתם מבינים כי תפיסת התקשורת השיווקית בזכות אותם משקפיים יכולה להשתנות באופן קיצוני. תחשבו על מציאות שבה ניתן לייצר שלטים וירטאוליים מחוץ לאותו מקום, כתלות באדם שמתקרב למקום הפרסום, פרסום שיהיה מותאם לצרכים שלו ביחס למיקום ולשפה שלו. מדהים לחשוב על זה, הטכנולוגיה כבר שם.

 

ביטוי עצמי

אספקט נוסף של תקשורת שיווקית הוא למשל מיזם של טי שירט הדיגיטלית שראיתי לאחרונה. להפוך את החולצה שלנו למסך דיגטלי המחובר לסמארטפון. ובדיוק כמו שהחולצה הייתה מאז ומתמיד קאנבס פרסומי של חברות שונות, להקות רוק, מותגים או לחילופין מקום לביטוי עצמי, יכול הקאנבס לקבל משמעות אחרות. למשל, יכולת לשדר על החולצה ציוצים מטוויטר או להקרין תמונה שצילמת באינסטגרם לפני חמש דקות. מכיוון אחר, מותגים יוכלו לנצל פלטפורמה שיווקית זו ואנשים יכולים להוות פרסומות מהלכות במקומות שונים באוכלוסיות שונות.

 

קישור לכתבת מקור: http://www.themarker.com/advertising/1.2056066

ניתן לראות שנוצרה כאן מגמה דרמטית שתשפיע על עולם השיווק ועל חיינו במובנים של הטמעות המחשב עם אביזרי הלבוש שלנו והפיכתו למוצר אופנה, היכולת להתאים את התקשורת השיווקית של כל עסק בעולם לכל קהל יעד, בכל שפה ובכל צורה, ולבסוף - היכולת שלנו לבטא את עצמנו ואת העדפותינו בצורה חדשנית ומרהיבה באופן עוד יותר אותנטי וישיר.

30 June 2013