השיווק ירד למקלט: איפה מוביל השוק המשוגע שיעשה פעולה נוגעת ללב?
על רקע מבצע 'צוק איתן' אבי זיתן שואל, למה פרט לבנק הפועלים שדחה את תשלומי המשכנתא, נשמע קול דממה ממחלקות השיווק של החברות הגדולות
פורסם באתר אייס בתאריך 13.07.14
שבוע למבצע "צוק איתן" ונדמה שכל מה שאנו שומעים בימים אלו ממחלקות השיווק הוא קול דממה דקה. מציאות בה משבר בדרום חוזר באופן תכוף גרמה למנהלים להמתין לסופו, לקוות שיהיה קצר ככל האפשר, ואז לאמוד את הנזקים.
משבר כזה הוא הזדמנות להוציא את הראש ממעגל הההכנסות והרווחים ולהפסיק לחשוב על ערכי המותג
אנו מתבשרים מידי פעם על תרומות והטבות המוענקים לתושבי הדרום, לומדים שהפידיונות פחתו באופן משמעותי בדרום אך גם במרכז ובצפון, ועל כך שבזמנים כאלו, מעמיקים את ההנחות כד למשוך לקוחות לצאת מהבתים אל הקניונים ומרכזי הקניות.
משבר כזה הוא הזדמנות להוציא את הראש ממעגל הההכנסות והרווחים ולהפסיק לחשוב על ערכי המותג. משבר כזה הוא הזמן להתחיל לחשוב על אנשים. אלו המצויים בדרום, וגם אלו המצויים מסביבנו: אלו שהילד שלהם בצבא, אלו שהוריהם גרים באשדוד, לא חסר - צריך רק להקשיב מחדש לאנשים, לא למספרים, לא לסקרים ולמגמות. הכל מתחיל ונגמר באנשים, ולכן גם חשוב כאן הקשר האישי: פרסום לא יעזור כאן, זהו עוד אחד מהמקומות בהם נדרש קשר ישיר, בינאישי.
עיון בהטבות הניתנות לתושבי הדרום מצביע על כך שרוב מעניקי ההטבות הינם אנשים פרטיים, רשויות, חברות בסדר גודל בינוני וקטן. למעשה בנק הפועלים בולט למעשה כגוף הגדול היחיד המעניק הטבה בדמות דחיית תשלומי המשכנתא לשלושה חודשים. אך מעבר לבנק הפועלים: היכן חברות הסלולר? היכן חברות המזון והטיפוח? חברות הביטוח? הרי לכל אחד מהסקטורים האלה יש אפשרות פיננסית, טכנית, היתכנותית לתת הטבה, להכיר במצב הקשה של ישובי הדרום - לעשות משהו. אך החברות הגדולות נפקדות מרשימת נותני ההטבות.
לא הכל מתחיל ונגמר בהטבה, ולמעשה, ייתכן שחברות רבות הפסיקו להעניק את ההטבות, כי ראו שהן אינן מנוצלות או אינן נתפסות כאטרקטיביות. זו אינה סיבה פשוט לחדול, לוותר על הניסיון להעניק ולסייע - אפילו במעט. זוהי ההזדמנות לחשוב מתוך ה-DNA של המותג, ומתוך היותנו בני אדם. ניכר כי מחלקות השיווק מעדיפות לשבת על הגדר, ולהמתין עד יעבור זעם. המותגים לא ייפגעו, את הפער בדוחות הרווח והפסד יכסו מספר מבצעים, והערה הנוגעת למבצע "צוק איתן". עולם ישוב למנהגו.
כמה היינו רוצים לראות עכשיו דוגמה שונה, איזה מוביל שוק משוגע, שיעשה פעולה אמיתית, נוגעת ללב שנולדה ממקום של יכולת וכוונות טובות. משהו שיעיר את עולם השיווק, וגם אותנו - כאנשים. שיזכיר לנו שיש ביכולתנו לעזור ולהקל במעט את העול. קשה לדבר על יתרונות שיווקיים של פעילות גדולה למען ישובי הדרום, לא ברור כלל האם המותג יפיק מכך תועלות או לא, אבל לא שווה לפעמים לפעול פשוט כי אפשר לעזור?
קישור לכתבת המקור: http://ice.co.il/article/view/389752