סקר: בענף הפרסום עובדים 12 שעות ביום - ומשתכרים 14,700 שקל בממוצע

אנשי השיווק, הדיגיטל והיח"צ מבלים לילות וסופי שבוע במשרד, אך זוכים לשכר גבוה מהותית מהשכר הממוצע ■ הם נאלצו לוותר בשנה החולפת על הבונוסים, אך הם עדיין נהנים ממסלול קידום ■ סקר השכר של קודקס חושף כי משתלם יותר לעסוק בשיווק, בעוד הדיגיטל והיח"צ מתגמלים פחות

 

אבי זיתן מתוך כתבתו של נתי טוקר , דה מרקר 15.07.14

 

ענף השיווק והפרסום נמצא בשנים האחרונות באיום מתמיד. מאז המחאה החברתית שפשטה בישראל בקיץ 2011, החברות הגדולות, שהיו בעין הסערה, נאלצו להצטמצם או לשנות לחלוטין את הגישה לצרכנים. חלק גדול מהן גם נאלץ לקצץ בהוצאות הפרסום והשיווק - מה שכמובן השפיע לרעה על העובדים בתחום. השלכות אלה הגיעו ככל הנראה גם לשורה התחתונה של רמת השכר בקרב העובדים הקיימים בשיווק, בפרסום, בדיגיטל וביחסי הציבור. כעת לראשונה חברת קודקס שיווק בדקה את נתוני השכר בתחומים אלה באופן אמפירי בקרב 800 עובדים בתחום.

השכר במקצועות השיווק עדיין גבוה יחסית, אבל אי־אפשר להתעלם מהבשורות הרעות: בענפי השיווק והפרסום יש פחות בונוסים. רק 33.5% דיווחו כי קיבלו בונוס כלשהו בשנה החולפת. גם אלה שקיבלו בונוס דיווחו כי השנה הוא היה מצומק יותר ב–24%. בעוד הבונוס השנתי הממוצע לפני כשנתיים הגיע לכ–17 אלף שקל, בשנה החולפת הוא היה 13,700 שקל בלבד.

"הבונוסים משקפים את הפגיעה שספג ענף הפרסום בשנים האחרונות של המיתון ואת הירידה בתקציבי הפרסום", אומר אבי זיתן, שותף בקודקס. "רבות מהחברות נכנסו לתהליך של צמצום תקציבים, ירידה בהיקפי כוח האדם ופיטורים, ובתהליך הזה נשארים פחות עובדים. החברות מעדיפות לשלם לעובדים שכר מעט גבוה יותר ולצמצם משמעותית את הבונוסים, בשאיפה לצלוח את תקופת אי־הוודאות תוך שמירה על העובדים".

הסקר גם גילה כי כדי להגיע לרמות השכר שמציעים תחומי השיווק, הפרסום, הדיגיטל והיח"צ, העובדים נאלצים להקדיש שעות עבודה ארוכות במיוחד. הממוצע בענף השיווק הוא 9.5 שעות עבודה ביום. מהנתונים עולה כי עובדי ענף הדיגיטל זוכים להכי הרבה מנוחה ועובדים רק 9 שעות ביום, בעוד עובדי ענף הפרסום כמעט גרים במשרד - ועובדים 12 שעות ביממה.

"עולם הדיגיטל שם דגש על קריאטיביות ויצירתיות בתוך מרחב גמיש יחסית, המאפשר לעבוד גם בשעות הערב המאוחרות", מסביר זיתן. "לעומת זאת, עולם הפרסום מתאפיין במיידיות ובתוצרים שחייבים להיות כאן ועכשיו תוך מענה ללקוח בכל רגע נתון. האינטנסיביות של העולם הזה והיקפי העבודה הגבוהים והקבועים מובילים לכך שהעובדים בתחום עובדים לפחות 12 שעות מדי יום, ורבים ממשתתפי הסקר גם דיווחו על 13–14 שעות עבודה, לרבות לילות ארוכים וסופי שבוע במשרד סביב פרויקטים חשובים".

הסקר גם אושש את ההשערה הרווחת לגבי תעסוקה במקצועות השיווק - שהיא מלווה בחוסר יציבות קיצונית. ממוצע תחלופת מקומות העבודה בקרב הנשאלים הוא 3.6 מקומות עבודה בעשור החולף. מהסקר עלה כי כ–34% מהנסקרים החליפו שני מקומות עבודה מאז כניסתם לתחום השיווק (טווח הכניסה לתחום הוא עד 10 שנים), 25% החליפו שלושה מקומות עבודה ו–19% החליפו ארבעה מקומות עבודה.

"אלה נתונים יוצאי דופן", אומרת ליאת בן צבי שבח, מנכ"ל קודקס שיווק. "התופעה הזאת אינה מתרחשת בהרבה תחומים ומלמדת על אי־היציבות ועל חוסר הוודאות בענף. כדי להתקדם בתפקיד ובשכר עובדים מצוינים נאלצים פעמים רבות לעזוב את מקום עבודתם ולעבור למעסיק אחר".

עדיף להיות איש שיווק בחברה גדולה

אבי זיתן, שותף בקודקס
אבי זיתן, שותף בקודקס

אז כמה באמת מרוויחים אנשי השיווק, הדיגיטל, הפרסום והיח"צ? סקר השכר של קודקס, שנערך באמצעות פאנל אינטרנטי בשיתוף חברת מדגם, מלמד כי השכר הממוצע בענף השיווק בשנה החולפת היה 14,500 שקל בחודש, לעומת שכר ממוצע חודשי של כ–9,270 שקל במגזר הפרטי.

עוד עולה מהסקר כי בענף השיווק יש פער של 20% בשכר לטובת גברים. "כמו בתחומים אחרים, מרבית המשרות בתחום הן משרות מלאות ודורשות זמינות ומתן מענה מסביב לשעון. במידה מסוימת דרכן של הנשים המעוניינות לתפקד כאמהות פעילות נחסמת", אומרת בן צבי שבח. "קיימות כמובן גם משרות חלקיות ומשרות המותאמות לאמהות, אבל באופן טבעי השכר עבור משרות אלה נמוך יותר והיקף השעות המצומצם יותר של הנשים משתקף בתלוש".

מהסקר עלה כי במשרדי פרסום השכר החודשי הוא 14,700 שקל. במשרדי האינטראקטיב וסוכנויות הדיגיטל משתכרים בממוצע 11,500 שקל. במשרדי יח"צ העובדים מקבלים את השכר הממוצע הנמוך ביותר - 11,300 שקל בחודש.

היכן הכי משתלם להיות איש שיווק? סקר השכר של קודקס מלמד כי ככל הנראה בחברות כמו טבע או סיגמה. בענף הפרמצבטיקה השכר הממוצע לאיש שיווק הוא 19,700 שקל בחודש, והוא מדורג במקום הראשון לפני השכר בתחום השיווק בהיי־טק - שם זוכה העובד ל–18 אלף שקל בחודש. אנשי השיווק בעולם התקשורת והמדיה מרוויחים בממוצע 11,300 שקל בחודש, ואילו במקום האחרון נמצאים אנשי השיווק המועסקים במגזר הציבורי ובעמותות, שזוכים רק ל–8,500 שקל בחודש.

הסקר גם בחן באילו תחומי שיווק יוכל העובד להתקדם הכי מהר - כלומר להגיע לדרגת שכר גבוהה עם מעט ותק. בתחום הדיגיטל, לדוגמה ירוויח עובד מתחיל 6,500 שקל בחודש, אך השכר יקפוץ במהירות ויגיע תוך שש שנים לכ–12,500 שקל. ואולם שם השכר לרוב ייעצר. מנגד, בתחום השיווק המסורתי עליית השכר תהיה אטית יותר, אך לאחר שמונה שנים עשוי מנהל ה–Marketing) MarCom Communications) להגיע לרמת שכר גבוהה של 25 אלף שקל. מנהל המותג יתחיל בשכר התחלתי של 10,500 שקל ולאחר שבע־שמונה שנים יגיע שכרו ל–23 אלף שקל בממוצע בחודש. בסקר גם עלה כי מומלץ לעבוד בחברה גדולה המעסיקה מספר רב של עובדים, ולא בחברה קטנה. כך, עובד שיווק בחברת גלובלית ירוויח 15,700 שקל בחודש ובחברה ישראלית גדולה 14,600 שקל, ואילו בחברה קטנה שכר אנשי השיווק מסתכם ב–10,900 שקל בחודש בלבד.

ביח"צ מרוויחים פחות

שעות העבודה הארוכות על חשבון הזמן הפנוי בתחום הפרסום לא ממש משתלמת לעובדים המתחילים, אבל לכל עובד יש סיכוי להתקדם ולהגיע למשרה ניהולית מתגמלת. כך, תקציבאים מרוויחים בממוצע 7,500 שקל בחודש, והפלנרים (מנהלי אסטרטגיה) יגיע לשכר של 12 אלף שקל בחודש. מנהלי הלקוחות כבר יגיעו לרמת שכר של 15 אלף שקל בחודש, ואילו סמנכ"לי הלקוחות והקריאטיב יביאו הביתה בכל חודש 26 ו–27 אלף שקל בחודש בממוצע בהתאמה.

תחום הדיגיטל מתגמל פחות מענף הפרסום המסורתי. כך, השכר הממוצע של מנהלי מדיה חברתית הוא כ–11,500 שקל בחודש, ומנהלי שיווק אונליין מביאים הביתה בכל חודש 13,500 שקל. אנשי השיווק המסורתיים מרוויחים כנראה יותר. השכר הממוצע של מנהלי המותג מגיע ל–14 אלף שקל בחודש ושל דרג מנהלי המוצר ל–16 אלף שקל בחודש. מנהלי אגפים או מחלקות שיווק משתכרים כ–25 אלף שקל בחודש בממוצע. עובד חדש שרוצה להשתלב בתחום ללא ניסיון ייאלץ להסתפק במשרת עוזר, ששכרה הממוצע הוא כ–8,500 שקל בחודש. סמנכ"לי שיווק בכירים נהנים משכר ממוצע של 27 אלף שקל.

בתחום היח"צ תקציבאים ירוויחו בממוצע 7,500 שקל, יועצי תקשורת ישתכרו בממוצע 10,500 שקל, ומנהלי לקוחות ישתכרו כ–15 אלף שקל בחודש בממוצע.

 
קישור לכתבת מקור: http://www.themarker.com/advertising/1.2377119

 

17 July 2014