הארנק הוירטואלי החדש

תארו לעצמכם עולם ללא כרטיסי אשראי...

ההיסטוריה של כרטיס האשראי מעידה על כך שהכל התחיל ב- 1950, כאשר בחור בשם פרנק מקנמארה, אכל במסעדה בניו יורק ובסיום הארוחה, גילה שאין לו כסף מזומן בארנק. ואז, עלתה בראשו המחשבה מה היה קורה אם היה לו כרטיס שהוא היה יכול לתת למסעדה במקום כסף מזומן...וכך, הקים מקנמארה, את חברת "דינרס קלאב" שהנפיקה כרטיסי אשראי שכובדו ב- 27 מסעדות בניו יורק. כעבור פחות משנה החזיקו בכרטיס כ- 20 אלף לקוחות והוא כובד בכ- 1000 מסעדות.
 

תרבות כרטיסי האשראי בישראל

שוק כרטיסי האשראי קיים בישראל משנת 1970. כ - 75% מהאוכלוסיה הבוגרת בישראל מחזיקה לפחות כרטיס אשראי אחד. הצרכן הישראלי מחזיק בממוצע כ - 1.3 כרטיסי אשראי - נתון גבוה בהשוואה לעולם. כלומר, הצרכן הישראלי משתמש בכרטיס האשראי ו-הרבה!  
 
לשוק כרטיסי האשראי בישראל מספר מאפיינים בולטים:                                                               
 
ריכוזיות גבוהה - השוק נשלט בידי 3 שחקניות מובילות: ישראכרט, לאומי כארד וכ.א.ל. המתחרה המובילה היא ישראכרט, המחזיקה בנתח שוק של 44% ושני המתחרים האחרים הם בעלי נתח שוק של כ -  27%.
רווחיות גבוהה - תשואה גבוהה להון עצמי - עומדת על כ-38%, שיעור גבוה ביחס לענפים אחרים.                                                                                                       
צמיחה מהירה - שיעור צמיחת רווחי החברות בענף הגיע בשנים  2009 - 2007 לקצב מצטבר של כ - 25%.
בשנים האחרונות חלים שינויים משמעותיים בשוק כרטיסי אשראי, המושפעים מהעידן הדיגיטלי. הביקוש של הצרכנים לקצר תהליכים באמצעות הרשת הביא לתופעה שבה יותר ויותר אנשים משתמשים במדיה הדיגיטלית לצריכת מוצרים ולניהול פיננסי. 
 
לדוגמא: שימוש בחשבונות וירטואליים- מעבר משימוש קבוע בכרטיסי אשראי לשימוש בחשבון וירטואלי (PayPal), ניהול פיננסי - העברת תשלומים ומשיכת מזומנים דרך הרשת ועוד. המגמה היא מעבר משימוש פיזי במזומן ובכרטיסי אשראי לשימוש וירטואלי באמצעות חשבון קבוע! מגמה זו,  תביא לשינוי דרמטי בשוק כרטיסי האשראי: הגדלת התחרות, המגוון והביזוריות של מערכת כרטיסי האשראי בישראל. ייעוץ שיווקי מתחיל בהכרת הענף לעומק וביכולת להגיב לשינויים המתרחשים בשוק.
 

הארנק הסלולרי נכנס לחיינו

 
במספר מדינות בעולם כבר משתמשים בשירות הארנק הסלולרי – רכישת מוצרים דרך הסמארטפון במקום להחזיק כרטיס אשראי בכיס, באמצעות מספר שיתופי פעולה עם בתי עסק נבחרים. בימים האחרונים קראנו שחברת cellarix, היא החברה הראשונה שיצרה את האפשרות להשתמש בסלולרי (לא רק מכשירי סמארטפון, אלא כל מכשיר עם חיבור דור 2.5 ומעלה) כארנק באמצעות קידוד סלולרי מאובטח. לאחר שהלקוח נרשם ומכניס את אמצעי התשלום שלו, הוא יוכל לרכוש מוצרים דרך הסלולרי בקלות. השימוש בארנק מקל על הצרכנים וחוסך מהם "סחיבה" של כרטיס האשראי לכל מקום עימם.
 
מעבר לתשלום לבית העסק באמצעות הסלולר, cellarix מציעה גם אפשרות של העברת כספים בין אנשים. מקבל הכסף יוכל לקבלו בשתי דרכים: לבצע משיכה של היתרה בארנק אל חשבון הבנק האישי בעסקת זיכוי פשוטה בכרטיס האשראי או למשוך כסף מזומן מהארנק בכל אחד מסניפי בנק הדואר. שירות אשר יכול להתאים לאנשי מקצוע או להורים שרוצים להעביר כסף לילדיהם.
                                      
בימים האחרונים, עלה בנק לאומי בקמפיין יצירתי של "ארנק דיגיטלי" המציע שירות דומה. המתאר סיטואציה שבה ילד, שנמצא בגלידריה, שכח את הארנק בבית והוא מסמס לאימו. האם, בלחיצת כפתור (באמצעות הסמארטפון שלה), מעבירה מיידית כסף לבנה, ובשניות הגלידה נמצאת בידו!                    
 
השירות מאפשר: 1. להעביר כסף ב sms באמצעות קוד מיוחד שמאפשר משיכה בכספומט, 2. להעביר כסף מחשבון לחשבון, 3. לקבל הלוואה.
 

עידן שיווקי חדש

 
הארנק הסלולרי, מהווה שינוי דרמטי בתרבות הצריכה בישראל. השימוש בטלפון כארנק הוא עידן שיווקי חדש שהחברות צריכות להיערך לקראתו ובעיקר לדעת כיצד לנהל אותו.   
 
הדילמה העיקרית סובבת סביב שני צירים מרכזיים:                                                               
האחד, היד על ההדק הופכת לקלה יותר. הצרכן הישראלי, שמסתובב רוב שעות היום עם המכשיר הסלולרי שלו, יוכל לקנות בכל מצב ובכל זמן (גם אם כרטיס האשראי לא אצלו) ואילו מהצד השני, במציאות הישראלית של מהפכה ("ב' זה אוהל") , שבה הצרכן הישראלי הופך ליותר קפדן ויותר מודע להוצאות שלו, חשוב לספק לו מוצרים שיהווהו עבורו value for money  משמעותי.
 
הדילמה הזאת משקפת את המציאות השיווקית עימה נצטרך להתמודד בשנים הקרובות ולהביא לפיצוח משמעותי על מנת להימנע מחרם צרכנים על המוצרים שלנו...
14 April 2013