המגמות הצרכניות לשנת 2012

שנת 2012 תהיה שנת מפנה במפת המותגים בארץ ובעולם. מקצת מהמותגים שאנחנו מכירים יכחדו, חלקם יתעצמו ויתרחבו...וחלקם ישארו ללא כל שינוי. אף אחד מאיתנו לא יכול לדעת בוודאות  מה צופן העתיד, אבל, דבר אחד בטוח - בשנת 2012 עומדות בפני המותגים והחברות מגוון הזדמנויות לספק את הצרכים החדשים של הצרכן.

 
בתור מומחה ייעוץ שיווקי ברצוני להצביע על מבחר טרנדים צרכניים שחשוב להכיר לקראת השנה החדשה:
 
1. שירות זה השיווק החדש 
 
בשנת 2012, המותגים (רשתות השיווק, חברות התעופה, מלונות ועוד), ישימו דגש על השירות שניתן ללקוח ו"יפרסו את השטיח האדום" עבורו. כלומר, המותגים ישקיעו משאבים גדולים עוד יותר בשירות, במטרה להעניק ללקוח יחס חם, אדיב וסובלני מחד ולהשאיר אותו נאמן ורווחי מאידך.
 
2. הבריאות במרכז 
 
צרכנים ינצלו את הטכנולוגיה ואת האפליקציות השונות בכדי לעקוב ברציפות, לנהל ולהתריע על כל שינוי בבריאותם האישית. לדוגמא: אפליקציה של חברה אמריקאית   (jawbones up) אשר עוקבת אחר התנועה, האכילה ודפוסי השינה של המשתמש. המערכת מתריעה על דפוסים לא נכונים ומתגמלת על פעילות גופנית בחיזוקים.
 
3. עידן הדילרים
 
שנת 2012, היא ללא ספק שנת הקופונים והדילים. הצרכנים ימשיכו "לצוד" דילים והנחות ועוד יותר מזה, הדילים בשנת 2012 יהיו לא רק אמצעי לחסכון אלא, יהוו ריגוש עבור הצרכן. היכולת שלו לחפש, לרדוף ולמצוא את הדיל המשתלם ביותר "שמנצל" את מותג ומנגד מגבשים את מעמדו של הצרכן בקרב האנשים החשובים לו כאסרטיבי ו"לא פראייר".
 
מספר סיבות שיגבירו את מגמת הדילים בשנת 2012:
 
· More for less- הכלכלה המתפתחת והמגמות העולמיות, גורמות לכך שלצרכנים יש פחות כסף לבזבוזים, לפיכך הצרכנים יחפשו יותר בפחות (כסף/ השקעה).
 
· מוטיבציה באמצעות דיווח לחברים- הצרכנים מקבלים התראות על שימוש בשוברים ועל ההצעות והדילים המשתלמים ביותר באמצעות שיתוף ברשתות החברתיות. לכן, חשוב לצרכן לדווח על הדיל הטוב ביותר שהשיג ולשתף את חבריו.
 
· מגיע לנו הטוב ביותר- העידן הדיגיטלי והגישה הבילתי פוסקת לחיות ברשת (במחשב, בטלפון, בבית הקפה...) מאפשרת לנו גישה לא רק לדילים הטובים ביותר, אלא, גם לביקורות, בזכותן, הצרכן יכול להיות בטוח שקיבל את המחיר הטוב ביותר בעבור המוצר / השירות.
 
בעתיד, הדילים יתפתחו ויהפכו להיות פרסונליים ובנוסף, יופעל לחץ גדול של הצרכנים על המותגים לספק קופונים והטבות כחלק בלתי נפרד מהמוצרים שהם מוכרים ומקדמים. 
 
לדוגמא: אמריקן אקספרס השיקה מהלך מעניין, במסגרתו, היא מעניקה למחזיקי כרטיס האשראי שלה דילים וקופונים רלוונטים על סמך כמות הלייקים, תחומי העניין והקשרים החברתיים שלהם בפייסבוק.
 
4. אקולוגיה
 
כחלק מהמפכה הירוקה, יותר ויותר מותגים ימשיכו להחליף ולשדרג את המוצרים שלהם במוצרים "ירוקים" וימחזרו את הפסולת שלהם.
 
5. עידן ללא מזומנים
 
האם מטבעות ושטרות יעלמו לחלוטין בשנת 2012? סביר להניח שלא. אבל, מותגים גדולים (גוגל ומאסטרכרד למשל) בונים בימים אלו מערכת ידידותית של תשלומים באמצעות הסמארטפון. לדוגמא: חברת הרכבות המרכזית בגרמניה, מאפשרת לנוסעיה לשלם באמצעות הסמארטפון שלהם בעבור הנסיעה  ב- 320 התחנות שברשותה ברחבי גרמניה. וטסקו מאפשרת לנו להזמין את כל מוצרי המכולת דרך הסמארטפון בזמן הנסיעה באנדרגראונד.
 
6. חכמת ההמונים
 
בשנת 2012, הצרכנים ימשיכו וישפיעו על ההמצאות / המוצרים של החברות, מתוך ההבנה כי התבססות על הצעות הצרכנים (הנובעות מהצרכים שלהם) תורמת גם לצרכנים וגם לחברה. העידן הדיגיטלי שבו הצרכנים מעדכנים איפה הם ומה הם עושים בכל זמן נתון, מאפשר לחברות להשתמש במידע ולהמציא מוצרים ושירותים על בסיס מיקום, התורמים תועלת משמעותית בעבור הצרכן.
 
לדוגמא: תוכנת ניווט חינמית ישראלית waze, שצברה 7 מיליון משתמשים ב- 45 מדינות (נכון לאוקטובר 2011). התוכנה, ניזונה מעדכונים חיים המתקבלים מהגולשים (משתמשי הקהילה) המחוברים לתוכנה כגון: דיווח על תאונות, פקקים, עדכונים בדרכים/ מפות.
 
7. חשיפת הפגמים/שקיפות מירבית
 
מעבר להתמקדות בטכנולוגיה, חלק גדולה מההצלחה של מותגים היא חשיפת כל המידע שהצרכן צריך לדעת על המותג/ החברה. בשנת 2011, נחשפו לא מעט מעשים לא מוסריים ואפילו פשעים של חברות ומותגים. הצרכן לא מצפה מהמותג להיות מושלם ואפילו מעריך מותגים אנושיים שעושים טעויות לפעמים. לפיכך,הצרכן יעריך את הפגמים של המותג כאשר החברות יחשפו את כל הפרטים לגבי הפגמים הללו ולא ינסו להחביא אותם. לדוגמא: ביולי 2011, רשת המזון המהיר "דומינו", שכרה שלט חוצות דיגיטלי ענק בטיים סקוור בניו יורק, על גביו הוזרמו משובים (טובים או רעים) של לקוחות ישירות מהטוויטר.
 
8. תרבות מסך המגע
 
הודות לשימוש ההולך וגובר במסך מגע (סמארטפונים, טאבלטס, "הענן" ועוד), בשנת 2012 תתפתח תרבות של מסכי מגע שתהפוך לא רק לנרחבת יותר, אלא גם ליותר אישית ואינטראקטיבית. למעשה, בשנת 2012, עבור רוב הלקוחות המכשיר יהיה חסר חשיבות, אלא המסך ולאן ניתן להגיע דרכו...
 
9. מידע מיידי point & know
 
שנת 2012, תתמקד בסיפוק מיידי ויזואלי. הצרכנים יוכלו לקבל מידע על כל המוצרים (ואפילו אנשים) שיתקלו בדרכם. כל זאת ייעשה באמצעות הסמארטפונים שהפכו בשנה האחרונה להיות נחלת הכלל. בלחיצת כפתור, הצרכן יוכל לדעת את כל הפרטים על המוצר, מקורו, יחסי ציבור, השוואות מחירים ביקורות ועוד...לדוגמא: השימוש בברקודים מאפשר לצרכן לקבל מידע מפורט על המוצר ואפילו לרכוש אותו מיידיתQR  CODES
 
מקור נתונים: www.trendwatching.com
25 April 2013