הסופר מרקט הפרטי שלי

פורסם באתר איגוד השיווק הישראלי ב-26.08.12

 

יותר ויותר צרכנים עוברים לעשות קניות אונליין - והמגמה עומדת להתחזק

בעבר הלא כל כך רחוק, המחשבה על עריכת קניות באמצעות האינטרנט היתה בלתי נתפשת עבורי ועבור צרכנים נוספים: לתת פרטים של כרטיס אשראי ברשת? לבחור מתוך קטלוג תמונות אינטרנטי בלי למשש את במוצר? נשמע מופרך ובעיקר לא בטוח. אבל בשנתיים האחרונות אני מוצא את עצמי מזמין יותר ויותר מוצרים באתרי אינטרנט כמו איביי, דיל אקסטרים, אתרי קופונים ועוד.

השינוי בתפישה שלי (ושל אחרים), נבע משילוב של שני גורמים מרכזיים: האחד - מעבר של האתרים לתשלום באמצעות מערכות מאובטחות והשני - תופעת "העדר": יותר ויותר אנשים משתמשים בפלטפורמה הקלה והנוחה הזו וראיתי שהרווח עולה על המחיר.

הנתונים מראים שהצרכן הישראלי, לא רק רוכש באמצעות האינטרנט, אלא, גם באמצעות הסמארטפון. נתוני גוגל מהרבעון הראשון של 2012 מעידים על כך ש כ-26% ממשתמשי הסמארטפונים בישראל, מבצעים רכישות באמצעותם. ומה שאומר שיש למה לצפות. מאחר והנתון נמוך יחסית לארה"ב: שבה כ-80% מבעלי הסמארטפונים האמריקאים מבצעים רכישה אינטרנטית דרכו. כלומר, ישראל נמצאת באחוז שימוש נמוך שצפוי רק לגדול.

מגמת הרכישה בסופרמרקט האינטרנטי תופסת תאוצה ברחבי העולם וגם אצלנו מתחילות רשתות השיווק להבין את הפוטנציאל והן מעדכנות ומשכללות את האתרים המקוונים שלהן. המטרה העיקרית היא להיתפש כחברות מתקדמות שמייצרות זמינות ורלוונטיות בכל זמן ובכל מקום. בחלק מהאתרים גם ניתן למצוא מבצעים ייחודיים כטריגר לרכישה אונליין.

בעיניי, העתיד הוא דווקא של הסופרים הווירטואליים, שאינם מהווים "סניף" של חנות ממשית. דוגמא לכך הוא הסופר הסלולרי של ברטה. חברה צעירה שהוקמה לפני מספר חודשים ומציעה קנייה חכמה הן באמצעות אפליקציה ייעודית והן באתר האינטרנט. האפליקציה מאפשרת לרכוש מוצרים בקלות ובנוחות בכל זמן ובכל מקום, באמצעות הסמארטפון. בנוסף לקלות ולנוחות האפליקציה מציעה סל קניה משתלם, לאחר השוואת מחירים מול רשתות המזון הגדולות. וכמו כן בכל קנייה הצרכנים צוברים צ'ופרים. הכניסה הראשונית לאפליקציה מצריכה זמן, אך לאחר כניסה אחת, ניתן לבצע שליחה חוזרת של סל הקניות. והכי חשוב- שמירה על איכות הסביבה: ברטה מעניקים זיכוי על כל קרטון שיוחזר!

בתקופת הפיילוט, 2,500 איש הורידו את האפליקציה בימים הראשונים ובתוך פחות משבוע (ביום השני) הגיעה האפליקציה למקום ה-30 ברשימת ההורדות עם סל קניות הממוצע של כ- 440 שקל. היכולת של ברטה לייצר חווית קנייה ושירות יוצאת דופן היא עצומה.

קניות וירטואליות עושות את החיים לקלים בהרבה. במקרה הפרטי שלי - אב לארבעה ילדים, המבקר באופן קבוע בסופרמרקט הקרוב למקום מגוריו - החיסכון של השעות הרבות שביזבזתי בחיפוש חנייה ובבחירת המוצרים - משמעותי ביותר. הפתרון של ברטה, חוסך זמן יקר ומאפשר לבצע את הקנייה השבועית או החודשית במחירים משתלמים ובחסכון עצום של זמן.

אז מדוע יש בכלל צרכנים שעדיין מבקרים ברשתות השיווק? לדעתי, החסם העיקרי הוא המחיר. ייתכן שהצרכן הישראלי עדיין לא הפנים כי המחירים בסופר הווירטואלי, זהים לאלו של החנות הקרובה למקום מגוריו ולעתים אף זולים יותר. אם עדיין לא השתכנעתם תוכלו לבדוק את האתר mysupermarket שמבצע השוואה בין רשתות השיווק הגדולות ומאפשר למלא את סל הקניות על פי המחיר (גם אם כל מוצר הוא מרשת שיווק אחרת). באתר, ניתן לדעת בזמן אמת איזה מחיר כל אחת מהרשתות מציעה עבור המוצר ולבחור במחיר הזול יותר.

התחזית האידיאלית היא, מעבר של מרבית הצרכנים לצריכת מוצרי קמעונות באמצעות המחשב או הסמארטפון - זול יותר, נוח יותר והכי חשוב - חוסך הרבה זמן. ככל שהצרכן הישראלי ישכיל להבין זאת במהרה, כך הוא יצליח ליהנות מכל היתרונות של סופר וירטואלי איכותי ומתחרות מחירים מתמדת בזירה הווירטואלית.
 
קישור לכתבת מקור: http://www.ishivuk.co.il/articles/506
 
10 April 2013