מערכת יחסים של צד אחד
נוחי שלום,
ככל הנראה אם לא הייתה הדלפה בנוגע לאותו הסדר חוב שלך מול הבנק, כנראה שלא היינו יודעים זאת לעולם וקיים סיכוי שקרן הפנסיה שלנו אולי הייתה צומחת לה בעוד כמה שקלים או לא.
רציתי להכיר לך אותנו, היושבים שם בעשירונים בקומה מתחתיך. אנחנו חיים בשנת 2013 במרתפי האינטרנט והרשתות החברתית, ציבור שזקוק לשתף ולקבל "לייק". אמנם לא כולנו מבינים גדולים במספרים אבל נראה שאנו מבינים די מומחים במערכות יחסים של העידן החדש. בתור שכאלה, מרגיזה אותנו החד צדדיות הזאת, האטימות כלפינו במערכת היחסים שנכפתה עלינו כשותפים בחזונך והשקעותיך באיי.די.בי.
גם הפוליטיקה כבר שם. מנהיג העולם החופשי מנהל חשבון פייסבוק ומקיים קשר אינטימי עם חבריו הוירטואלים, כך גם הנשיא שלך ושר האוצר שלך שמבין כי הפנייה האישית והשיח הם העידן הבא של תקשורת עם האינדיבידואל, מערכת יחסית דו צדדית שנבנתה באותנטיות. פשוט אותנטיות.
ואולי הגיע העת שגם הטייקון (למרות שהוא לא מחויב על פי חוק לעשות זאת), אולי גם הוא יבין את הצורך לבנות מערכות יחסים לא פורמלית עם הציבור. בימים אלה אנו הציבור תופסים אותך כאילם, מסתורי, לא אמין, מתנשא, לא קיים. הרבה בזכות חוסר התקשורת מצדך.
בוא ננתח את הפרשה האחרונה: הסדר מחיקה של 150 מיליון מול בנק גדול דלף. עכשיו הציבור יודע ומתוסכל!
דמה לעצמך את הסיטואציה הבאה. לשם שינוי החלטת לנקוט במדיניות, למה שאנו מכנים בעולם השיווק engagement marketing , והחלטת להכיר במערכת יחסים שקיימת ממילא עם הציבור. זה מתחיל בראיון עומק ביום שישי בערב. בו אתה מתראיין ומשתף בבקשה להסדר החוב לבעלי האג"ח ואת דרך הפעולה, אבל בשפה שכולנו מבינים, אין צורך לסלף או לשקר פשוט להסביר (לא משהו שלא כתוב בעיתונות הכלכלית). שווה לך לאמר שאם יקזזו לך 150 מיליון אתה תוכל להחזיר 350 מיליון... ואולי אפילו קצת להקריב מהחיים הפרטיים שלך כי טייקון, חייב להקריב. תגיד שאתה תהיה מוכן למכור נכס סימבולי פרטי שלך, כלומר להכניס את היד לכיס, נכס סימבולי המשדר לנו שאכפת לך, מס רצינות ואמון. הרי אם אתה כל כך בטוח בדרך שלך ובשיקומה של אי די בי כנראה שלא זה מה שיפריע לך. ואם אתה ממש רציני תרחיק לכת ותכריז בשידור על מכירת הנכס שאתה גר בו. אני יודע שיהיו כאלה שיתרגמו את המהלך כציני ואלה שאולי יפרשו זאת כמוצא אחרון של (הערת עסק חי) דבר שיכול להזיק לערך המניה. אבל בתכנון נכון וניהול התקשורת באופן מושכל אני משוכנע שתצלח זאת. אתה winner ואנחנו חלק ממערכת היחסים הזו.
תזכור שהציבור יכול לייצר מחאות של מאות אלפים בגלל קוטג', הוא זה שיכול אף להפיל משטרים בכיכר תחריר ואולי מי יודע יום אחד בכוחו יהיה להפיל טייקון כזה או אחר.
לסיכום , כמה טיפים קטנים ביצירת engagement marketing
1. שיתוף מידע – לפני שמידע דולף לציבור הרחב (זה שמעורב יותר מתמיד בדרך שבה מתנהלים העניינים במדינה שלו) שתף אותנו. במידה והיית פונה לציבור באופן אישי לפני שנושא מחיקת החוב הודלף, היית מפחית התנגדויות.
2. התייחס אלינו כאל אינדיבידואלים- פנייה אישית, תוך בניית מערכת יחסית דו צדדית אותנטית.
3.רשתות חברתיות כחלק מהתנהלות יומיומית – הציבור רוצה להיות שותף, והדוגמא שלך הוא שהציבור דורש להיות שותף. תן לו!
4.העידן הנוכחי דורש מנהיגים אחרים – כאלו שמקשיבים לציבור ופתוחים לקבלת רעיונות חדשים.
בהצלחה!
אבי זיתן